Ukulele som et verktøy for mestring og glede

Ukulele er et fantastisk instrument å bruke i undervisningen på barneskolen. Det er enkelt å lære, skaper glede i klasserommet, og gir elevene en følelse av mestring allerede etter få grep. I denne artikkelen skal vi se på hvordan lærere kan bruke ukulele som et verktøy for å skape både musikalsk forståelse og selvtillit hos elever. Vi vil gå gjennom fire akkorder: C, G, F og Am, samt se på hvordan man kan bruke disse i enkle sanger. Bilder og akkord-diagrammer vil følge hver seksjon for å gjøre det enkelt å visualisere fingerplasseringen.

Hvorfor undervise i ukulele?

Ukulele har blitt et populært valg i skoleundervisningen, og det er ikke uten grunn. Instrumentet er lite, lett å bære og rimelig, noe som gjør det tilgjengelig for mange. I tillegg er det lav terskel for å komme i gang: Med kun et par akkorder kan elevene allerede spille enkle sanger. Dette gir rask mestringsfølelse og motiverer elevene til å fortsette. I et læringsmiljø der mange elever kan oppleve utfordringer med teori eller fag som matematikk og lesing, kan musikk – spesielt via et så enkelt instrument som ukulele – gi dem en følelse av prestasjon og stolthet.

Ukulelens strenger

Her er en enkel oversikt over navnene på strengene på en standard stemt ukulele (fra topp til bunn når du holder ukulelen):

  • G (fjerde streng, øverst)
  • C (tredje streng)
  • E (andre streng)
  • A (første streng, nederst)

Dette er rekkefølgen på strengene når du ser ned på dem mens du spiller. Denne stemmingen (G-C-E-A) kalles også standard C-stemming og er den vanligste for sopran-, konsert- og tenorukulele.

Fingre og plassering på gripebrettet

Når du spiller ukulele, brukes som regel de fire fingrene på venstre hånd (for høyrehendte spillere) til å trykke ned strengene på gripebrettet. Her er en oversikt over hvilke fingre som vanligvis brukes:

  • Pekefinger (1): Brukes ofte til å gripe akkorder på første bånd eller for å trykke ned de lavere strengene.
  • Langfinger (2): Denne fingeren brukes vanligvis til å trykke på andre bånd eller for å hjelpe til med akkorder som krever litt ekstra fingerkraft.
  • Ringfinger (3): Ofte plassert på tredje bånd i mange grunnakkorder, for eksempel C-akkorden.
  • Lillefinger (4): Selv om den ikke brukes så mye i begynnelsen, vil den bli viktigere etter hvert som du lærer mer avanserte akkorder og skal bevege deg over flere bånd.

Når du bytter mellom akkorder, vil hver av disse fingrene få forskjellige oppgaver. Øving på å plassere fingrene raskt og riktig er viktig for å spille med flyt.

Venstre hånds fingre har tall fra 1 til 4. Tommelen holdes på baksiden av halsen.

C-akkorden: et enkelt utgangspunkt

Innføring i C-akkorden

Den første akkorden som ofte blir introdusert til elever er C-akkorden. Dette er en enkel akkord som bare krever at du bruker én finger. Det er en perfekt start for nybegynnere, da det er lett å plassere fingeren riktig uten å føle seg overveldet.

Fingre og plassering for C-akkorden:

A – 3 (tredje bånd)

E – 0 (åpen streng)

C – 0 (åpen streng)

G – 0 (åpen streng)

Du plasserer ringfingeren på tredje bånd av A-strengen, mens de andre strengene spilles åpne.

Rød sirkel= ringfingers plassering på strengen

Eksempel på sang: «Lille Petter Edderkopp»

En enkel sang å starte med, etter at elevene har lært C-akkorden, er «Lille Petter Edderkopp». Denne sangen har et enkelt mønster og gir elevene mulighet til å få en følelse av rytme samtidig som de kun trenger å fokusere på én akkord.

C                                                    C                          C

Lille Petter edderkopp han klatret på min hatt

    C                           C                 C                           C

Så begynte det å regne og Petter ned han datt

C             C              C                          C

Så kom solen og skinte på min hatt

     C                    C                              C                         C

Da ble det liv i edderkopp som klatret på min hatt.

Innføring i G-akkorden

Etter at elevene har fått taket på C-akkorden, er det på tide å introdusere G-akkorden. Denne er litt mer komplisert siden den krever tre fingre, men det er en svært nyttig akkord som dukker opp i mange sanger. Med litt øvelse vil elevene snart mestre den.

Fingre og plassering for G-akkorden:

A – 2 (andre bånd)

E – 3 (tredje bånd)

C – 2 (andre bånd)

G – 0 (åpen streng)

Plasser pekefingeren på andre bånd av C-strengen, langfingeren på andre bånd av A-strengen, og ringfingeren på tredje bånd av E-strengen. G-strengen spilles åpen.

Røde sirkler = fingrenes plassering på strengene

Eksempel på sang: «Liten undulat»

En flott sang å øve på med G-akkorden er den velkjente «Liten undulat». Her får elevene en følelse av å bytte mellom C og G, som er de to akkordene som brukes i sangen.

                    C
Jeg er en liten undulat
                  C  
som får så dårlig med mat,
                     G                  
for de jeg bor hos,

                  G                  
ja de jeg bor hos
              C
de er så gjerrige!

                        C                
De gir meg sild hver eneste dag,
                   C
men det vil jeg ikke ha,
                    G                    
for jeg vil heller,

              G                  
ja mye heller
               C
ha Coca-Cola og is!

F-akkorden: en myk og rolig akkord

Innføring i F-akkorden

F-akkorden er neste steg. Den er relativt enkel med to fingre, men gir en litt mer utfordrende variasjon sammenlignet med C. Den har en myk lyd og er ofte brukt i enkle, roligere sanger.

Fingre og plassering for F-akkorden:

A – 0 (åpen streng)

E – 1 (første bånd)

C – 0 (åpen streng)

G – 2 (andre bånd)

Plasser pekefingeren på første bånd av E-strengen og langfingeren på andre bånd av G-strengen.

Røde sirkler = fingrenes plassering på strengene

Eksempel på sang: «Blinke blinke stjernelill»

Denne sangen er lett å spille og gir en god innføring i å bytte mellom C, F, og G-akkordene, samtidig som elevene får øve på den nye F-akkorden.

C                        F          C
Blinke blinke stjernelill,  
F             C             G           C
undres hvor du holder til.  
C                F        C        G
Høyt der oppe i det blå,  
F          C   G            C
lik en diamant å få.

Am-akkorden: en følsom akkord

Innføring i Am-akkorden

Am-akkorden (A-moll) er en annen nyttig akkord som er enkel å spille. Denne akkorden gir en litt mer melankolsk lyd, noe som skaper fine kontraster i en sang. Am er perfekt å introdusere når elevene har blitt komfortable med F-akkorden.

Fingre og plassering for Am-akkorden:

A – 0 (åpen streng)

E – 0 (åpen streng)

C – 0 (åpen streng)

G – 2 (andre bånd)

Plasser langfingeren på andre bånd av G-strengen. Resten av strengene spilles åpne.

Rødt = 2. fingers plassering på strengen

Eksempel på sang: «Mikkel Rev»

Denne sangen er perfekt for å øve på Am-akkorden, sammen med C, G og F. Her er enkel og tilrettelagt versjon:

C                       G
Mikkel Rev, satt og skrev  
F                  C

på ei lita tavle.  
C                            Am      
Tavla sprakk, Mikkel skvatt,  
F                            C
opp i pappas flosshatt.

Kombiner alle akkordene i en popsang

Rødt = fingrenes plassering på strengene

Slik setter vi det sammen

Nå som elevene har lært C, G, F og Am, kan de begynne å spille hele sanger med flere akkorder. Dette gir en flott følelse av fremgang, og elevene vil føle at de virkelig spiller musikk!

En kjent popsang som kombinerer ukulele-akkordene C, G, F, og Am er "I'm Yours" av Jason Mraz. Dette er en populær sang som mange nybegynnere spiller på ukulele, og den bruker de nevnte akkordene gjennom hele sangen. Her er akkord-progresjonen for refrenget:

           C
Well, you done done me in; and you bet I felt it

  G
I tried to be chill, but you're so hot that I melted

   Am
I fell right through the cracks,

                  F
Now I'm tryin' to get back

Disse fire akkordene gjentas gjennom hele sangen. Her kan elevene trene på å bytte raskt mellom akkordene og følge sangens rytme. Sangen er også god til å øve på timing og synkronisering mellom å synge og spille.

Lenke til flott "Play Along" på YouTube: I'm Yours - Jason Mraz - Ukulele Play Along

Tips for læreren

Det er viktig å huske at alle barn lærer i sitt eget tempo. Noen vil plukke opp akkordene raskt, mens andre trenger litt mer tid. Vær tålmodig og oppmuntrende. Bruk mye tid på å repetere og gjøre øvelser som fremmer mestring.

Spille med taktfølelse

Når elevene begynner å få grep om de fire akkordene, er det viktig å introdusere dem for grunnleggende rytmespill. Dette vil hjelpe dem med å utvikle en bedre forståelse for musikk.

Enkle rytmemønstre

Start med enkle rytmemønstre, for eksempel å spille én gang på hvert taktslag. Deretter kan du legge til variasjoner som:

  • Slå ned på 1, 2, 3, 4.
  • Slå ned på 1 og opp på 2, ned på 3 og opp på 4.

Når elevene blir komfortable med dette, kan de begynne å eksperimentere med egne rytmer, og det gir dem en følelse av kreativ frihet.

Skap et inkluderende miljø

Det er viktig å huske at ikke alle elever vil lære i samme tempo. Gi dem tid og oppmuntring, og vær tålmodig. La elevene lære i sitt eget tempo, og legg til rette for at de kan øve alene eller i små grupper hvis det hjelper dem å føle seg mer komfortable.

Gruppespill og fremføring

Det kan være gøy å la elevene spille i små grupper eller for klassen. Å fremføre en sang sammen som en klasse gir en enorm mestringsfølelse og bygger opp selvtilliten deres. De kan også prøve å synge samtidig som de spiller, noe som er en flott utfordring for videre utvikling.

Les også: Lær å spille u-bass uten forkunnskaper: En nybegynnerguide

Oppsummering: ukulele som et verktøy for mestring og glede

Ukuleleundervisning i barneskolen er en flott måte å introdusere barn for musikk på. Ved å starte med enkle akkorder som C, G og F, vil barna raskt oppleve mestring og glede. Å lære ukulele kan også hjelpe med andre ferdigheter som fingerkoordinasjon, rytmeforståelse og musikalsk uttrykk.

Når elevene har lært å spille disse akkordene, vil de kunne spille mange populære barnesanger, og dette kan være starten på en livslang glede for musikk.

Husk: nøkkelen til å undervise ukulele er å gjøre det gøy og tilgjengelig for alle, uansett ferdighetsnivå!

Den første akkorden venter.

Kom i gang med verdens enkleste instrument.
Bestill nå